27 maart 2015 

Levert social media klanten op? Ziggo deed onderzoek onder 1267 ondernemers

Levert social media klanten op? Ziggo deed onderzoek onder 1267 ondernemers

Levert social media klanten op? 1267 zelfstandig ondernemers deden mee aan een onderzoek van Ziggo. De uitkomsten lees je hier.

Helft van zelfstandig ondernemers vindt klanten via LinkedIn

Eind vorig jaar werd er in opdracht van Ziggo een onderzoek gedaan naar zelfstandig ondernemers en socialmediagebruik als tool. Naar aanleiding hiervan bleek dat de helft van de zelfstandig ondernemers één of meerdere klanten vindt via LinkedIn. En dat is niet alles: de 1267 ondernemers die meededen deelden dat zij Facebook zakelijk inzetten. Een derde van de groep levert dit klanten op.

Twitter/Pinterest/Instagram/Google+

De score van klanten vinden werd niet alleen gehaald via LinkedIn en Facebook. Ook andere social media blijken eenprima manier om aan klanten te komen. Door zichtbaar te zijn op Instagram vond 13% een klant/klanten. Pinterest werd door 3 procent succesvol ingezet. Social media is zelfs zo welkom dat 1 op de 5 mensen er adverteert.

Om te scoren via social media – is het natuurlijk wel handig om duidelijk te zijn wie je bent en wat je doet. Het plaatsen van publicaties online kan een geweldige ondersteuning zijn in jouw verhaal op socialmediaplatforms. Hiermee kun je je geloofwaardigheid ondersteunen.

Andere manieren van klanten binnenhalen

Er is ook een groep ondernemers die de effecten van social media overdreven vindt. Die halen de meeste klanten binnen via mond-tot-mondreclame en fysiek netwerken. Een op de drie ondernemers maakt gebruik van bemiddelingsbureaus. En één op de zes ondernemers haalt opdrachten binnen via online marktplaatsen.

Afgelopen weekend was ik naar de release van een nieuw bedrijf. Hier kwamen een paar honderd mensen op af. Bij vragen wie LinkedIn had bleken nog een tiental mensen geen LinkedIn te hebben. Facebook werd door minimaal 20% van de mensen niet zakelijk benut en Twitteren werd door de helft niet gebruikt. Zo kom je natuurlijk niet online aan klanten.

Inzicht in je online zichtbaarheid met de PR Quickscan

Als PR agent heb ik een PR Quickscan ontwikkelt waar je direct kunt zien waar jouw groeipotentieel ligt. Wil jij weten hoe je meer uit jouw social media en/of jouw zichtbaarheid haalt? Ga naar https://jenniferdelano.nl/pr-quickscan/ en meld je aan!

Wat vind jij ervan? En hoe haal jij klanten binnen? Reageer nu hieronder én zet natuurlijk wel even jouw website erbij!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
journo
Door

journo

op 28 Mar 2015

Zeg mevrouw Delano, voordat je de hele boel volmekkert met tips voor de horeca - honderduizend in vijf jaar, zucht... (wake up) - zou je eerst je taalvaardigheid eens bij moeten schaven. Dit klinkt lullig, weet ik, maar je schrijfvaardigheid loopt niet in de pas met de gestelde doelen en staat haaks op de vereisten van de media die je gebruikt. Ik noem er twee uit de bijna eindeloze grabbelton: social media = een meervoud. Interview Noij: drie keer voorstellen in de eerste zinnen. Controleer je wel eens op continuïteit? Verder hanteer je een kinderlijk taalgebruik terwijl eea inhoudelijk neerkomt op voor de hand liggende inkoppertjes. De horeca kan beter communiceren, maar jij bent voorlopig niet de aangewezen persoon ze dit te leren. Waarom ik zo giftig ben? Ik draag de horeca een arm hart toe. Vandaar. Een journalist

Jennifer Delano
Door

Jennifer Delano

op 30 Mar 2015

Bedankt voor jouw reactie! Ik pretendeer niet degene te zijn die iemands horecabedrijf naar het volgende niveau kan helpen. Daarvoor moet je Alexandra hebben :) - Mijn taalvaardigheid bijschaven.. ik neem het mee.

Reactie plaatsen