De vier dingen die journalisten doen om nieuws te selecteren.

De vier dingen die journalisten doen om nieuws te selecteren

Nieuws selecteren als journalist. In mijn vakantie vond KermisFM plaats. Dit is een multimediaal platform dat de kermis naar de mensen thuis brengt, en de mensen thuis naar de kermis. Het vindt plaats tijdens de Tilburgse Kermis. De gehele tent wordt gerund door mensen die radio maken in geheel Nederland. Het platform vult zich in die tien dagen met uitzendingen via radio en televisie en een website met het laatste kermisnieuws. Ik was erbij én hielp met redactie- en interviewwerk voor radio en tv.

Wat heb ik hier geleerd?

Er vielen mij vier dingen op. Hier de vier dingen die journalisten doen om nieuws te selecteren.

1. Lokaal is het ding!

Hoe dichterbij het nieuws is, hoe relevanter. Dat is mij nog een keer bevestigd. Zodra het nieuws verder dan het centrum van de redactie weg was, mocht ik het al niet meer gebruiken. Kijk dus goed naar de locatie van jouw nieuws. En kijk eens naar jouw ideale media. Zou dit de reden zijn geweest waarom ze de vorige keer jouw nieuws niet oppakten?

2. Zodra het naar promotie ruikt is het over

Net te snel het merk noemen, net te veel benadrukken dat het product zo goedkoop, leuk, mooi, uniek of geweldig is, de website die meerdere malen terugkomt, prijzen die worden genoemd … Er hoeft maar íéts te zijn wat als promotie klinkt of ruikt en het is over. De journalist klikt op een rood kruisje boven aan het bericht. En die komt nooit meer terug.

Ook interessant: Gratis in de media? Zorg dat een journalist ‘huh, wat?’ denkt!

3. Negatief nieuws kan of enorm scoren of enorm tegen je werken

Dat negatief nieuws beter scoort dan positief nieuws was al langer bekend. Op ANP zijn amper tot geen berichten te vinden met de woorden ‘succes’ of ‘geslaagd’. Als je zoekt op ‘gefaald’ of ‘failliet’ lijkt aan het aantal berichten geen eind te komen. Kortom: waarschuwen, bang maken – het werkt geweldig. Voorkomen dat je valt is gewoon minder sexy dan dodelijke valpartijen of aantallen (zwaar)gewonden.

Maar let op: het kan ook tegen je werken. Mensen willen zich uiteindelijk goed voelen bij jou/jouw bedrijf.

4. Alles is knip- en plakwerk

Ook dit vooroordeel is volledig alive and kicking. Nieuws wordt simpelweg soms letterlijk overgenomen. Geen zin in een bronvermelding erbij zetten? Als je de boel een beetje herschrijft, is het weer als nieuw! Let wel op of de eventuele foto die je erbij doet rechtenvrij is.

Wat heb jij geleerd over journalisten?

Gegarandeerde publiciteit met jouw persbericht? Ik help je graag

Gegarandeerde publiciteit met jouw persbericht? Ik help je graag! Samen schrijven we het perfecte persbericht en zorgen we ervoor dat het bij de juiste mensen terechtkomt.

Lees meer over het persbericht met gegarandeerde publicatie.

Ik ben Jennifer Delano, pr-agent en freepublicityspecialist. Ben je benieuwd wat publiciteit voor jou kan doen? Plan dan een vrijblijvend, gratis 15-minutengesprek in en informeer naar de mogelijkheden. Ik help je graag!

Over de schrijver
Jennifer Delano is de meest spraakmakende freepublicityspecialist van Nederland. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om free publicity aan te trekken.
Reactie plaatsen