Page content

article content

Effectief strategisch netwerken volgens auteur Jochem Klijn

Afgelopen maand was ik bij de lancering van 5 verschillende boeken. Een van de sprekers en auteurs die een boek lanceerden, was Jochem Klijn. Hij is nu de officiële auteur van het boek ‘Experttips voor effectief strategisch netwerken’.

We hebben om ons heen tientallen, soms wel 250 warme contacten. Onze potentiële klant zit daarentegen net buiten dat netwerk. Daarvoor heb je iemand nodig uit jouw netwerk die jou kan introduceren. Iemand die jou niet alleen kan introduceren, maar dat ook wil doen. En iemand die bereid is om iemand geïntroduceerd te krijgen (lees: jouw potentiële klant). Dat heeft trouwens een garantie tot de deur. Het is daarbij wel belangrijk om degene die jou voorstelt op de hoogte te houden én te bedanken. Daardoor gaat diegene jou verder helpen.

Er zijn verschillende rollen in netwerken:

de figurant – iemand die jou kent, maar niet heel erg goed en die ook geen idee heeft wat je nu doet;

de sympathisant – iemand met wie je een goede relatie hebt, maar die niet heel goed weet wat je nu doet;

de dj – iemand met wie je geen diepgaande relatie hebt, maar die wel laaiend enthousiast is over jou/jouw dienst/product;

de ambassadeur – een mix van een dj en een sympathisant.

Ambassadeurs hoef je niet te vragen of ze je willen voordragen. Dat is de ideale situatie. Mensen kopen jou in. In plaats van dat je aan het leuren bent met jouw producten. Die wil je hebben: ambassadeurs.

 

 

 

Tips om dat voor elkaar te krijgen:

  • wees met je netwerk bezig;
  • maak de connectie;
  • luister naar wat hun behoefte is én
  • zorg dat ze weten wat jij zoekt en waarbij jij kunt helpen.

Meer informatie: https://www.managementboek.nl/

Comment Section

0 reacties op “Effectief strategisch netwerken volgens auteur Jochem Klijn

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.