Bio Jennifer Delano

Nederlandse onderneemster, auteur, spreekster en pr-agent. Jennifer Delano is geboren op 12 augustus 1983 in Bergambacht. Ze rondde de opleiding Communicatie Management af aan de Hogeschool van Amsterdam, nadat ze eerder Media & Cultuur (UvA) en Theologie (Thuk) als studie uitprobeerde en de Theater Vooropleiding aan de TRAP afrondde. Ook volgde ze met veel plezier cursussen op het gebied van NLP, gebarentaal, coaching en onlinemarketing. Ze beklom de hoogste berg van Afrika, de Kilimanjaro, en liep de marathon van Rotterdam. 

Jeugd

In haar kinderjaren volgde ze trompetles en ze won met haar jeugd- en volwassenenfanfareorkest nationaal en in de Benelux diverse prijzen. Als puber produceerde ze een lange lijst dromen waar ze vanaf haar 17de aan begon te werken.

Op haar 17de startte ze haar carrière als creatieve freelancer. Ze droeg bij aan producties van fashionmerken zoals Tommy Hilfiger en Mexx. Liep handenvol shows op onder andere Amsterdam Fashion Week. Werkte aan een videoclip van de Vliegende Panters. Deed mee aan diverse korte films, deed een edelfiguratierol in de Nederlandse film Johan en de Talpa-serie Parels & Zwijnen. Ze kwam er tijdens al dit werk achter dat ze liever gewaardeerd werd om haar innerlijk. 

In 2017 liep ze als muze een laatste catwalkshow voor designer Irving Vorster voor het label Irvinx. Hiermee werd ze het eerste model dat een catwalkshow liep terwijl ze live was op Facebook.

Muziek

Als 18-jarige kocht ze een gitaar. Als twintiger produceerde ze samen met Hens Zimmerman een album vol samen geschreven en gecomponeerde muziek. Het nummer Amsterdam (volgens Jennifer hitmateriaal) werd in een remix van Riptide opgemerkt en op diverse albums uitgebracht in Londen, Parijs, Japan en Rusland. Er circuleren nog steeds video's op YouTube waarin het nummer wordt gedraaid. Jennifer en Hens namen een videoclip op in Amsterdam, die wekenlang op MTV Brand New heeft gedraaid. Tegenwoordig schrijft Jennifer nummers voor haar dochter.

Radio

Tijdens haar examenjaar op het atheneum (de opleiding die ze na de mavo en havo oppakte) produceerde Jennifer op Radio Voorne 'Examenradio'. In dit radioprogramma interviewde ze scholieren, oud-scholieren, docenten en kwamen alle tips en tricks om examen te doen voorbij. Het radioprogramma eindigde vooraf en na afloop in de lokale kranten. 

Schrijven

Hiernaast deed Jennifer mee met diverse schrijfwedstrijden. Ze nam een beker in ontvangst voor het winnen van de VSB-publieksprijs met een eigen gedicht. Later won ze een internationale schrijfwedstrijd en mocht ze haar werk voordragen in een theater in Gent (België) en nam daar ook een prijs voor zichzelf en voor de school in ontvangst. De docent Nederlands bleek niet mee te willen en dat was de reden voor een eerste persactie. Jennifer nam contact op met de lokale krant en de volgende dag kwamen er een journalist en fotograaf langs. Het resulteerde in een paginagrote publicatie. Ze dacht hiermee wel haar punt te hebben gemaakt. Maar de krant prijkte al snel op het prikbord in de lerarenkamer en er werd over gepraat als iets waar ze trots op waren. Het resultaat van een punt maken was duidelijk het doel voorbij geschoten.   

Cabaret

Ook hield Jennifer zich graag met cabaret bezig. Ze formeerde tijdens haar atheneumtijd een gelegenheidscabaretgroep die met succes optrad. Ondanks alle open podia, open mics en het plaatsnemen in de heuse cabaretgroep, bleek Jennifer als cabaretière alleen grappig genoeg voor de vriendschappelijke kring. Online is alleen nog haar boek '501 redenen om hem te dumpen' uit deze tijd te vinden. Volgens Jennifer is “het boek is niet echt grappig, alleen aardig om te lezen wanneer je echt dronken bent.”

Ondernemerschap

In 2001 vond Jennifer het tijd worden om een ‘echte’ ondernemer te worden. Bij gebrek aan een briljant idee ging ze doen wat ze wél kan. Ze ging andere creatieven helpen met hun profilering en pr. Het resulteerde in diverse promotieacties voor zichzelf en de creatieven die ze hielp. Onder andere ontwikkelde ze een onlinemagazine. Met de pr-actie hiervoor op de Dam in Amsterdam haalde ze de voorpagina van de Metro en het Parool.


Kamervragen en internationale pr

Op Koninginnedag 2008 organiseerde Jennifer de Oranje Catwalk, wat resulteerde in Kamervragen en meer dan zeventig publicaties. Diverse landelijke dagbladen publiceerden de foto's en het verslag, net als nieuwssites in Amerika en Scandinavië. 

Eerste boek 

Ook in 2008 publiceerde Jennifer haar eerste echte boek: 'Je Doelen Bereiken Als Model'. Hierin beschrijft ze hoe je door middel van een goede route jouw doelen kunt bereiken in de modellen- en acteerwereld. Het laat mensen ontdekken hoe je met de juiste promotie jezelf in de kijker kunt spelen. 

Pr voor mkb

Verder ontwikkelde Jennifer voor en met creatieven nog 999 ideeën die nergens toe leidden. Na het lezen van het boek 'PR voor Dummy's' ging ze zich volledig bezighouden met pr voor bedrijven. Eerst voor freelancers en daarna met volledige focus voor mkb-bedrijven, onder de bedrijfsnaam DelanoPR. Daarnaast runt Jennifer de website PRGoeroe.nl, met als doel mensen te inspireren om zichzelf zichtbaar te maken, als mens en bedrijfsmatig. Dit resulteerde in het publiceren van het e-book '57 Sleutels Voor PR Succes', met praktische manieren om een onderneming nieuwswaardig te maken, wat kan resulteren in free publicity.

Prijzen

Met het zorgen voor zichtbaarheid door middel van (social) media / pr won Jennifer een JCI Internet Award. Daarnaast was ze drie jaar op rij te vinden in de Viva400, de lijst van de vierhonderd succesvolste vrouwen van Nederland. Ze werd ook opgenomen in de Kleurrijke Lijst, ook wel bekend als de Kleurrijke Quote. 

Pestenisnietleuk

Jennifer publiceerde haar dagboek uit haar puberteit, waarin ze gepest werd. Het eerste autobiografische dagboek met als onderwerp pesten was een feit. Daarnaast richtte zij de beweging 'PestenIsNietLeuk' op én ontwikkelde ze samen met een sovaspecialist en een deskundige op het gebied van gamefication het spel WeFace.it, met als doel om pesten te voorkomen.

Verborgen zwangerschap online

Een jaar lang hield Jennifer de belangrijkste gebeurtenis in haar leven op social media verborgen. De duizenden socialmediacontacten van de onderneemster zagen vorig jaar meer dan dagelijks posts over haar leven. Hierin werden met succes een groeiende buik, alle zwangerschapsklachten én de geboorte van haar dochter verborgen gehouden. Elke offlinevriend(in) loog mee. Maanden na de bevalling maakte ze bekend dat ze zwanger was geweest en was bevallen van een dochter. Tot op de dag van vandaag kan een middelbareschoolvriendin niet geloven dat Jennifer moeder is. 

Vrije tijd

Bakken

In haar vrije tijd is Jennifer wekelijkse bezig met het ontwikkelen van de perfecte brownie. Al was het maar voor het leegeten van de beslagkom.

Bijbel in één jaar lezen

In 2017 leest Jennifer de Bijbel in één jaar. Hiervoor zocht ze zes mensen die mee wilden doen. Op Facebook plaatste ze een oproep en ze vond meer dan zestig man. 

Het goede voorbeeld geven

Op dit moment zoekt Jennifer tien mkb'ers om te helpen met een jaarplan voor hun free publicity.

Op pr-gebied probeert ze het goede voorbeeld te geven. Ze schrijft blogs, gastblogs en persberichten. Jennifer is dagelijks in het nieuws als publicrelationsprofessional en ervaringsdeskundige rondom pesten (voorkomen)